Een sterke ‘core’ voor minder rugklachten

Ons lichaam is doorheen de gehele dag actief. Elke beweging die we maken, vraagt een actie van verschillende spieren. Onze core maakt het dan weer mogelijk om deze bewegingen te controleren.

 

Een sterke core is dus belangrijk om vlot doorheen de dag te komen. 


Welke voordelen ervaren we bij een sterke core? En hoe kunnen we onze romp versterken?

Lees snel verder en ontdek wat core training voor jou kan betekenen.

Onze core: het korset van ons lichaam!

Wellicht klinkt de term “core” je reeds bekend in de oren. Het vormt het centrale gedeelte van ons lichaam. Sterker nog, het vormt de gehele kern van je lichaam, waar elke beweging vertrekt en ondersteund wordt. 

 

De core omvat het geheel van wel 29 verschillende spieren. Heel wat dus! 

Buik-, rug-, heup- en bilspieren dragen bij aan de ondersteuning van onze romp. Deze spieren vormen de aanhechting met jouw ledematen en zorgen bijgevolg voor de motoriek binnen je lichaam. We hebben er alle baat bij om deze spieren te trainen en te versterken. 

 

Daarnaast zorgt een sterke core voor een correcte houding, waardoor onze bewegingsvrijheid optimaal benut kan worden. Alledaagse bewegingen (zoals tillen, heffen en draaien) kunnen we dankzij een getrainde core pijnvrij uitvoeren. Minder blessures, en dus betere prestaties!

 

Tot slot beschermen onze core-spieren al onze organen die in de buikholte gelegen liggen. Een sterke core zorgt ervoor dat we een klap kunnen opvangen zonder schade te berokkenen aan onze vitale organen. 

 

We kunnen dus stellen dat de core voornamelijk een stabiliserende en beschermende functie heeft. Een korset dat ons stabiel en vrij houdt!

Core training als vaste waarde in jouw bewegingsplan!

Core “stability” training wordt alsmaar populairder, en meer gewaardeerd. Hierbij ga je dieper gelegen spieren actief trainen, zodat we onze alledaagse bewegingen soepel kunnen blijven uitvoeren.

Het trainen van de rompstabiliteit vermindert actief nek- en rugklachten, het beschermt ons tegen blessures en verbetert onze sportprestaties dankzij een betere houding.
Niet alleen versterken we ons lichaam van binnenuit, het zorgt er daarnaast voor dat ons lichaam er gestroomlijnd uitziet. Een extra motivatie om aan die core training te beginnen!

 

Heel wat core-oefeningen kan je gemakkelijk in de gym, thuis of op vakantie uitvoeren omdat je hiervoor geen materiaal nodig hebt. De bekendste oefeningen zijn wellicht de plank of de brug. Je core kan je overal en op elke moment trainen, mits de juiste houding en controle.

 

Enkele tips voor een goede core training:

  • Start met een goede houding! Dit bepaalt de effectiviteit van jouw oefening. 
  • Beperk herhalingen wanneer je lichaam het niet toelaat. Bij vermoeidheid verlies je controle en voer je mogelijks de oefening niet meer correct uit, met gevaar voor blessures.
  • Bij twijfel, laat je bijstaan door een coach. 
  • Hou regelmaat voor een duurzaam resultaat!
  • Voorafgaandelijk aan core training is mobiliteit ook zeker een aandachtspunt. Meer weten hierover? Lees dan hier onze voorgaande blog over mobiliteit

Wist je dat?

… onze eGym uitgebreid werd met toestellen die je helpen om op een gecontroleerde en veilige manier aan coretraining te doen? 


Weet jij niet goed hoe aan core training te beginnen? Heb jij het gevoel dat je niet voldoende haalt uit jouw workout? Wil je jouw prestaties verbeteren? Of heb je het gevoel dat jouw klachten vertrekken vanuit jouw core? Dan is het Core programma iets voor jou. 


Ontdek nu het Core Reset programma bij Gym Tonic! Maak snel jouw afspraak en ervaar het zelf!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Beweging als medicijn tegen stress & burn out

In het haastige, drukke leven van vandaag lopen we snel de voeten van onder ons lijf om de balans te vinden tussen werk, gezin en vrije tijd. De vele prikkels kunnen daardoor echter voor heel wat mentale onrust zorgen. Niet alleen voor onze fysieke gezondheid is het van belang om ‘stressverlagende activiteiten’ in de dagelijkse routine op te nemen. Ook onze mentale weerbaarheid krijgt hierdoor een boost.

Lees meer »

Koolhydraatarm & eiwitrijk dieet: een goed idee

Met de lente en zomer in het vooruitzicht kijken we misschien wat kritischer wat we op ons bord leggen. Winterse recepten maken plaats voor meer zonnige alternatieven. Frisse seizoensgroenten komen weer op het menu en lichtere maaltijden genieten de voorkeur.

Lees meer »

Contacteer ons

Schrijf in op onze nieuwsbrief

Meer info premium resultaatprogramma

Op zoek naar een EFFECTief afslankprogramma?