Koolhydraatarm & eiwitrijk dieet: een goed idee

Met de lente en zomer in het vooruitzicht kijken we misschien wat kritischer wat we op ons bord leggen. Winterse recepten maken plaats voor meer zonnige alternatieven. Frisse seizoensgroenten komen weer op het menu en lichtere maaltijden genieten de voorkeur. 

 

Maar waar let je best op als je graag voor de start van het zomerseizoen die extra kilo’s wil wegwerken? En waarom is het belangrijk dat we een heel jaar eiwitrijker en koolhydraatbeperkter eten? 

 

Gym Tonic vertelt je er alles over in de blog van de maand. Lees snel verder voor onze tips. 

Het belang van een gezonde levensstijl voor je lichaam!

Een gezonde levensstijl wordt over het algemeen gedefinieerd als een levenswijze die bijdraagt aan het behoud of verbeteren van de fysieke, mentale en emotionele gezondheid van een persoon. Hoewel de definitie enigszins kan variëren afhankelijk van culturele, sociale en individuele factoren, omvat een gezonde levensstijl doorgaans de volgende elementen: gezonde voeding, lichaamsbeweging, voldoende rust, stressmanagement en gezondheidscontroles op regelmatige basis.

 

Dat er heel wat voordelen gebonden zijn aan het streven naar én het behoud van een gezonde levensstijl, hoeven we je wellicht niet meer te vertellen. Het handhaven hiervan kan o.a het risico op hart- en vaatziekten, alsook chronische aandoeningen aanzienlijk verminderen.Maar ook je immuniteit krijgt een boost. En zo is er nog een lange lijst an voordelen van een gezonde en actieve levensstijl. 

 

Mits een aantal aanpassingen op je bord, kan je de kwaliteit van je leven verhogen!

De bewezen effecten van een koolhydraatbeperkt & eiwitrijk eetpatroon.

In de zoektocht naar gezonde alternatieven passeerden heel wat benaderingen de revue. 

Koolhydraatarm/-beperkt en eiwitrijk eten is er zo één van. Maar wat maakt dit eetpatroon zo populair en effectief? 

 

Eén van de wellicht bekendste voordelen van een eiwitrijk dieet betreft het herstellen en behouden van opgebouwde spiermassa.  Eiwitrijk voedsel voorziet je spieren van de nodige bouwstenen voor groei en herstel. Je spieren vormen de motor om te verbranden, dus om je gewicht stabiel te houden. Je hebt er dus alle baat bij om je spiermassa goed te beschermen. Vanaf 30 jaar neemt je spiermassa jaar na jaar af. 

Maar wat kan een eiwitrijk dieet het nog betekenen voor je?

Een reden om te starten met koolhydraatarm/-beperkt en eiwitrijk eten betreft de mogelijkheid om gewichtsverlies te bevorderen. Een vermindering in opname van koolhydraten zorgt ervoor dat je lichaam meer en beter de opgeslagen vetten zal aanspreken als energiebron. Daarnaast zorgt een koolhydraatbeperkt dieet voor een stabielere bloedsuikerspiegel en minder afgifte van insuline. Je energiepeil blijft stabieler, je verbranding hoger én je verkleint het risico op diabetes type 2. De opname van eiwitten zorgt dus voor een échte metabolisme boost. 

 

Heb je vaak nood aan een tussendoortje? Start de dag met een eiwitrijke maaltijd. Hierdoor blijf je langere tijd verzadigd en heb je minder snel opnieuw hongergevoel. Met een lagere calorie-opname in zijn totaliteit als gevolg. Vermijdt trek op ongepaste momenten en blijf langer verzadigd dankzij dit eetpatroon. 

 

Tot slot kan een koolhydraatarm dieet helpen bij het verlagen van triglyceriden (vetten), wat gunstig is voor de gezondheid van het hart. Betere cholesterolwaarden voor een langer en gezond leven!

 

Samengevat, een aanpassing in jouw dieet van koolhydraat- naar eiwitrijk heeft heel wat voordelen. Maar waarom vormen eiwitten een zo belangrijke schakel in de keten? We vatten het nog even kort voor je samen. 

 

Eiwitten, de bouwstenen van een sterk lichaam!

Eiwitten vormen essentiële voedingsstoffen die een cruciale rol spelen in het functioneren van ons lichaam. Om deze reden worden ze ook wel de bouwstenen van ons lijf genoemd. 

 

Om de verschillende soorten weefsels in ons lichaam te laten groeien, herstellen en onderhouden is het noodzakelijk dat we voldoende eiwitrijke voeding opnemen. 

 

Ook onze hormoonhuishouding wordt aangestuurd door eiwitten. Hormonen zorgen voor de regulatie van verschillende lichaamsprocessen. Denk maar aan groei, slaap en metabolisme. Daarnaast ondersteunen deze voedingsstoffen ons immuunsysteem. 

 

Naast een herstellende functie omvatten eiwitten tevens een transportfunctie. Ze zorgen voor het transport van verschillende stoffen doorheen het lichaam. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan hemoglobine, het eiwit dat zuurstof rondbrengt in rode bloedcellen. 

 

Kortom, eiwitten zijn van vitaal belang voor tal van aspecten van onze gezondheid en welzijn, en ze moeten worden opgenomen in ons eiwitpatroon om ervoor te zorgen dat ons lichaam goed functioneert.

 

Heel wat voedingsmiddelen die een hoog eiwitgehalte hebben, hebben we vaak reeds in de koelkast staan. Denk maar aan: peulvruchten, mager vlees en zuivelproducten. Maar ook bijvoorbeeld skyr, platte kaas, zalm, kip, …

Koolhydraten vermijden dan maar?

Vaak wordt snel de conclusie getrokken dat koolhydraten een negatief effect op ons lichaam hebben, in vergelijking met de opname van eiwitrijke voeding. 

 

Doch vormen koolhydraten een belangrijke voedingsstof voor ons lichaam. Ze vormen een bron van energie dankzij de omzetting ervan naar glucose, dat vervolgens wordt ingezet als brandstof voor andere lichaamsfuncties en activiteiten.

 

Het is echter noodzakelijk om op te merken dat niet alle koolhydraten hetzelfde zijn en dat het vermijden van alle koolhydraten niet noodzakelijkerwijs gezond is. Complexe koolhydraten zoals volkoren granen, peulvruchten en groenten vormen belangrijke bronnen van voedingsvezels, vitaminen en mineralen en kunnen een belangrijk onderdeel zijn van een uitgebalanceerd dieet.

 

Koolhydraten vermijden bij het nastreven van gewichtsverlies is een strategie om dit doel te bereiken. Maar tevens belangrijk om te begrijpen is dat het effect ervan afhangt van verschillende factoren, waaronder individuele stofwisseling, levensstijl en gezondheidstoestand. Laat je daarom hierin ondersteunen door onze voedingsexperten. 

Het afslankprogramma met EFFECT bij Gym Tonic

Het is belangrijk om een gebalanceerde inname van koolhydraten te hebben als onderdeel van een gezond dieet. Een overvloed aan eenvoudige suikers kan leiden tot pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel, terwijl een tekort aan koolhydraten zou kunnen leiden tot vermoeidheid en gebrek aan energie. Kies om een dieet te volgen dat past bij je individuele behoeften, levensstijl en gezondheidstoestand. 


Met het nieuwe afslankprogramma  bij Gym Tonic ism PS FOOD & LIFESTYLE ga je op een veilige en EFFECTieve manier aan de slag met één van onze voedingsexperten. 


Samen gaan we op weg naar een gezond, gevarieerd & lekker voedingspatroon. We leggen de nadruk op een koolhydraatarm en eiwitrijk voedingspatroon om op een gezonde manier gewicht te verliezen, met behoud van spiermassa. 


Je ontvangt van je coach handige weekmenu’s en een voedingsplan op maat, ondersteund met de PS Food & Lifestyle app. We volgen je vorderingen & lichaamssamenstelling in de eerste fase wekelijks op zodat je een stevige houvast hebt. Wanneer je meer gevorderd bent in het programma, spreiden we de opvolgmomenten verder. We gaan samen voor duurzaam resultaat, zodat jij je weer 100% fit, in shape en vol vertrouwen voelt.


Overtuigd? Neem contact op met één van onze medewerkers en we plannen graag een startafspraak met je in. Toch nog een vraag? Neem dan contact met ons op, of kom eens langs.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Contacteer ons

Schrijf in op onze nieuwsbrief

Meer info premium resultaatprogramma

Op zoek naar een EFFECTief afslankprogramma?